Risico's

Door het gebruik van speed kun je rusteloos, snel geïrriteerd, opgefokt en agressief worden.

Gebit

Door speed spannen je spieren. Hierdoor kun je trekkende bewegingen maken met je gezicht en kun je in je slaap gaan knarsetanden. Bij sommige mensen worden dit dwangmatige bewegingen, ook nadat ze zijn gestopt met gebruik. Ook maak je minder speeksel aan (de natuurlijke reiniger van je gebit). Heftig knarsetanden en te weinig speeksel is schadelijk voor je gebit.

Kater en uitputting

De dagen na speedgebruik kan je vermoeid en neerslachtig zijn. Bij hoge doseringen of te vaak gebruiken kan je lichaam volledig uitgeput raken.

Bloeddruk en hart- en bloedvaten

Speedgebruik kan hartkloppingen veroorzaken. Als je de dosis blijft verhogen, loopt je bloeddruk op en belast je je hart en bloedvaten nog meer. Ernstige hartritmestoornissen, een hartinfarct en hersenbloedingen kunnen het gevolg zijn.

Verslaving/afhankelijkheid

Van speed kun je geestelijk afhankelijk raken. Je hebt dan speed nodig om je goed te voelen.

Hersenbeschadiging

Er zijn aanwijzingen dat intensief gebruik van speed (hoge dosering, en/of meerdere keren op een avond) kan leiden tot onomkeerbare hersenschade. De kans hierop neemt toe naarmate je vaker gebruikt.

Gewichtsverlies

Speed onderdrukt het hongergevoel, zo kan gewichtsverlies ontstaan. Speed lijkt een goed vermageringsmiddel maar door gewenning krijg je toch weer honger. Je moet dan meer nemen met het risico dat de bloeddruk verder stijgt. Als je stopt krijg je enorme zin om te eten.

Oververhitting

Speed verhoogt de lichaamstemperatuur. Door de combinatie van speed, hitte, lang dansen en weinig water kun je uitdrogen en oververhit raken; je krijgt hoofdpijn en wordt duizelig. Oververhitting kan dodelijk zijn.

Psychische klachten

Na langdurig gebruik of bij hoge doseringen kunnen psychische klachten optreden zoals; achterdochtige gevoelens, hevige angst, paniek, agressie en hallucinaties (beestjes zien).

Neus

Door veelvuldig snuiven van speed kunnen het neusslijmvlies en de voorhoofdsholten gaan ontsteken. Geur- en smaakvermogen gaan achteruit. Je kunt chronisch verkouden worden en vaak bloedneuzen krijgen. Dit soort ontstekingen kunnen jarenlange klachten veroorzaken.