Bericht

 

iSFRiS: Memes-wedstrijd voor fris uitgaan

  26 mrt 2014     alcohol jongeren uitgaan


Hoe blijf je fris tijdens het uitgaan? Deze vraag staat centraal in de social media memes-wedstrijd die vandaag start. Studenten van de Hogeschool Utrecht bedachten de iSFRiS-actie. Bedoeling is om met de onder jongeren populaire memes (grappige afbeeldingen die via social media worden gedeeld) het bewustzijn over het mateloze drinken tijdens het uitgaan of op feestjes te vergroten.

Om aan te sporen tot deelname en als inspiratie heeft het onder jongeren populaire collectief 'Studio Kakhiel' een aantal voorbeeld memes gemaakt. Jongeren maken kans op prijzen door hun meme online te delen en hier stemmen voor te krijgen op de campagnewebsite (www.isfris.nl).

Een meme is een afbeelding met tekst variërend van plat tot filosofisch. Jongeren sturen elkaar via social media massaal allerlei soorten memes. Memes zijn grappig en zetten aan tot nadenken. De memes die onder het mom van iSFRiS verstuurd worden, zijn bedoeld om op humoristische wijze de voordelen te tonen van een frisje meer (of biertje minder) en altijd een gevat antwoord klaar te hebben wanneer je toch alcohol krijgt aangeboden. Met de memes in het achterhoofd wordt het makkelijker om een rondje af te slaan en meer vanzelfsprekend om fris te blijven.

Gedachteloos drinken
Een deel van de uitgaanders, en met name jongeren en adolescenten, drinken vaak teveel alcohol zonder na te denken over de gevolgen die dit kan hebben voor hun gezondheid, schoolprestaties, geheugen en sociale leven. Bier wordt automatisch bijgeschonken, mixdrankjes gaan er lekker in en ook een fles wijn is zo leeg. Om één of meer frisjes te bestellen, of zelfs een hele avond fris te blijven, moet je wel heel stevig in je schoenen staan.

Youth Battle gezond Leven
Om een antwoord te krijgen op de vraag hoe de zuipcultuur tijdens het uitgaan doorbroken kan worden, schreef het RIVM in samenwerking met de SpinAwards en de Hogeschool Utrecht de YouthBattle Gezond Leven (2013) uit. Studenten van de Hogeschool Utrecht kwamen met het winnende campagene-idee: Fris.

Het RIVM/Centrum Gezond Leven gaf het Trimbos-instituut de opdracht om het Fris-idee uit te werken tot een social media campagne gericht op uitgaande jongeren. Dat is gebeurd in samenwerking met Stephan Fellinger (Spin Awards), Rebecca Smit (van het Hogeschool Fris-team) en Bureau Khanna\Reidinga en Studio Kakhiel. De campagne loopt tot 20 april. Daarna worden de prijswinnaars bekend gemaakt.

Voor meer info: www.isfris.nl

Trimbos-instituut, 2014 

 


Meer nieuwsberichten

Copyright © 2017 Trimbos-Instituut