Bericht

 

Journal of Neurology: 4-FA en het risico op hersenbloeding

  24 mei 2018     4FA EHBO riskant

Het internationale wetenschappelijke tijdschrift Journal of Neurology publiceerde onlangs een artikel van het Trimbos-instituut over de mogelijke relatie tussen een hersenbloeding en het gebruik van 4-fluoramfetamine (4-FA). De zes auteurs beschrijven in dit artikel twee patiënten met ernstige complicaties en bijna 1000 patiënten die vanwege een 4-FA intoxicatie werden behandeld op een EHBO.

4-FA wordt in Nederland vooral gebruikt vanwege de stimulerende en euforie-opwekkende eigenschappen. Zowel het aantal gebruikers als het aantal gemelde vergiftigingen is in de afgelopen jaren toegenomen.

In het artikel worden twee patiënten beschreven met ernstige complicaties na bewezen gebruik. Beide patiënten raakten ernstig geïnvalideerd door een hersenbloeding en volgden een lang revalidatietraject. In het artikel worden verder gegevens gebruikt uit de Monitor Drugsincidenten (MDI) waarin sinds 2009 actuele gegevens bijgehouden worden over drugsgerelateerde gezondheidsincidenten in Nederland, aangeleverd door rond de dertig medische diensten.

Het gebruik van 4-FA  geeft risico's op levensbedreigende gezondheidsproblemen, waaronder een hersenbloeding. De onderzoekers adviseren de behandelende medici hier alert op te zijn en bij ernstige hoofdpijn na een 4-FA-vergiftiging een hersenscan te maken.

Lees het hele artitel: Haemorrhagic stroke related to the use of 4-fluoroamphetamine. Tijdschrift: Journal of Neurology,  https://rdcu.be/NNy8


Meer nieuwsberichten

Copyright © 2018 Trimbos-Instituut