Bericht

 

Onderzoek UT toont relatie tussen alcoholreclame en drinkgedrag: "Best wel een doorbraak"

  19 nov 2020     alcohol jongeren onderzoek

Het is nu wetenschappelijk bewezen: alcoholreclame leidt tot meer alcoholgebruik, ook bij minderjarigen. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Twente. "Dit is best wel een doorbraak", zegt onderzoeker Joris van Hoof. "De industrie, producenten en verkopers hebben dit altijd ontkend, maar we weten nu zeker dat deze relatie er is. Het één veroorzaakt het ander. Daar zijn wij als wetenschappers het over eens."

De onderzoekers spreken niet over reclame, maar over marketing. Van Hoof: "Reclame is marketing, maar marketing gaat verder. Dat zie je vooral op social media. Daar is niet altijd duidelijk wie verantwoordelijk is voor de boodschap. Heeft een reclamebureau in opdracht van een alcoholproducent een mooie afbeelding of mooie video online gezet of was dit het werk van een influencer? Dat is op social media echt onduidelijk."

Lees het hele artikel op RTVOost.nl.


Meer nieuwsberichten

Copyright © 2020 Trimbos-Instituut