Uitgebreid

 

Soms neem ik me voor om niet te gebruiken, bijvoorbeeld als ik voor een tentamen zit, maar meestal kan ik de verleiding niet weerstaan. What to do?

Om te leren omgaan met ‘verleiding’ zal je voor jezelf grenzen moeten gaan trekken. Maak afspraken met jezelf en anderen over hoeveel en wanneer je gaat gebruikt (en bijvoorbeeld hoe laat je naar huis gaat). Kijk of het je lukt om je aan die afspraken te houden. Wat kan helpen is om niet meer en vaker te kopen dan je hebt voorgenomen te gaan gebruiken. En niet naar mensen of plekken toe te gaan waar je misschien in de verleiding komt om toch te gaan gebruiken.

 

Meer details

Iets anders wat kan helpen is om een dagboek bij te houden: een maand lang schrijf je dan op waar, wanneer, wat, hoeveel, met wie en vooral waarom je gebruikt. Er kan een leuke aanleiding zijn geweest, bijvoorbeeld een feestje. Maar misschien gebruikte je vanwege stress, verveling of ruzie. Na deze maand bekijk je of er een bepaald patroon in je gebruik zit. Dat kan je helpen om lastige situaties te vermijden als je een tijdje niet wilt drinken of een tentamen voor de boeg hebt.

Tot slot is het belangrijk om van te voren te bedenken wat je gaat doen of zeggen als je toch in de situatie komt waarin iemand je iets aanbiedt of je de mogelijkheid krijgt om te gebruiken. Stel je van te voren voor hoe je dan wil handelen en handel ernaar in de situatie zelf.

Wanneer je merkt dat je moeite hebt met het omgaan met verleiding kun je ook overwegen om contact op te nemen met een instelling voor verslavingszorg bij jou in de buurt. Dit soort instellingen bieden vaak verschillende vormen van zorg aan. Sommige mensen hebben bijvoorbeeld baat bij intensieve begeleiding of een opname. Anderen willen juist weinig contact en hebben iets aan de eenmalige adviesgesprekken of een van de online (zelf)hulp programma's die dat soort organisaties aanbieden.


Terug naar overzicht

Copyright © 2019 Trimbos-Instituut