Beperk de risico's

 

Tips om risico's van speed te beperken

Het gebruik van speed is nooit zonder risico. Als je geen risico wilt lopen, gebruik dan niet. De volgende tips kunnen het risico van gebruik verkleinen:

  • Laat je speed testen! Kijk hier voor adressen van testservices.
  • Zorg tijdig voor afkoeling. Rust af en toe uit.
  • Als je speed gesnoven hebt, maak dan je neus schoon met een vochtig wattenstaafje voordat je gaat slapen. 
  • Liever slikken dan snuiven vanwege schade aan het neusslijmvlies en kans op verslaving.
  • Vul vocht- en zoutverlies aan. Als je danst, drink dan ieder half uur een glas water of isotone sportdrankjes. Eet eventueel een zout koekje of wat chips. 
  • Let op de dosis. Speed heeft de gewenste werking bij lage doseringen en bij minder dan wekelijks gebruik. Als je meer gebruikt omdat je het effect niet meer voelt ben je al aan de speed gewend. Lees de informatie over dosering.
  • Zorg voor herstel van je lichaam door na gebruik van speed goed te eten en te rusten. Ook al heb je niet echt zin in eten, eet en drink toch voldoende. Neem eventueel multi-vitaminen en mineralen.
  • Wil je je gebruik aanpassen? Kijk dan bij stoppen/minderen.

Heb je het gevoel je speedgebruik niet in de hand te hebben, neem dan voor advies contact op met een instelling voor alcohol- en drugsproblemen bij jou in de buurt of bel de Drugs Infolijn: 0900 – 1995.

Copyright © 2018 Trimbos-Instituut