Home Nieuws Kritiek op Rotterdamse drugscampagne: 'Te jolig' en 'averechts effect'

Kritiek op Rotterdamse drugscampagne: ‘Te jolig’ en ‘averechts effect’

De gemeente Rotterdam heeft een campagne opgezet waarbij straten nieuwe namen kregen die verwijzen naar drugs, zoals “Cokesingel” en “West-Snuifkade.” Hiermee wil de gemeente aandacht vragen voor het drugsprobleem in de stad. Hoewel het veel ophef veroorzaakte, zijn er ook veel kritische geluiden.

Critici, zoals verslavingszorginstelling Jellinek en gedragswetenschappers, zeggen dat de campagne waarschijnlijk averechts werkt. Ze vinden dat de actie het probleem juist groter laat lijken dan het is. In de realiteit zit dat anders, vertelt de woordvoerder van de Jellinek: “Slechts een klein deel van de mensen gebruikt wel eens drugs.” Ook wordt gezegd dat de humoristische toon niet helpt om de ernst van drugsgebruik duidelijk te maken. Sommigen denken zelfs dat het straatnaambordjes een soort ’trofee’ worden voor mensen en dat deze aanpak onvoldoende bijdraagt aan gedragsverandering.

Lees het hele artikel van Kamiel Visser op Rijnmond.nl.

Meer info:

Scroll naar boven