Tips om zelf te stoppen/minderen

 

Stoppen of minderen. Wat kun je doen?

Je kunt zelf proberen te stoppen of minderen. Deze tips kunnen je daarbij helpen.

Doe een test
Misschien wil je eerst met een testje in kaart brengen hoe het staat met je middelengebruik. De testen helpen je om na te gaan of je op een riskante manier alcohol of drugs gebruikt. Na afloop van de test krijg je feedback over de mate waarin je risico’s loopt. Ook krijg je informatie over stoppen of minderen.

Noteer een maand lang je gebruik
Om beter inzicht te krijgen in je gebruikspatroon, kun je een soort dagboekje bijhouden. Noteer hoeveel je gebruikt, wanneer en met wie. Als er een reden was voor het gebruik, schrijf die dan ook op. Er kan een leuke aanleiding zijn geweest, bijvoorbeeld een feestje. Maar misschien gebruikte je vanwege stress, verveling of ruzie, of uit gewoonte. Na deze maand bekijk je of er een bepaald patroon in je gebruik zit. 

Doorbreek je patroon
Nu je je gebruikspatroon in beeld hebt kun je ook kijken waar en waarom je veranderingen wilt aanbrengen. Maak een lijstje van de redenen en waarom je wilt stoppen of minderen. Als je wilt minderen schrijf dan ook op bij welke gelegenheden je minder of helemaal niet meer wilt gebruiken. Bewaar het lijstje ergens waar je het regelmatig tegenkomt.

Afspraak maken
Spreek van tevoren met jezelf of met anderen af of en hoeveel je wilt gebruiken. Let op: in een keer stoppen met GHB kan gevaarlijk zijn als je een regelmatige gebruiker bent. Vraag advies bij een instelling voor verslavingszorg.

Moeilijke situaties
In welke situaties vind je het moeilijk om je aan je voornemen te houden om niet of minder te gebruiken? Bedenk van tevoren wat je dan kunt doen. Bijvoorbeeld:

  • Vind je het moeilijk om te weigeren als je iets wordt aangeboden? Bedenk van tevoren wat je gaat zeggen als iemand je iets aanbiedt.
  • Vind je bepaalde situaties lastig, bijvoorbeeld op stap met je vrienden naar je favoriete club of underground feestje? Misschien kun je voorlopig beter op zoek naar andere manieren van uitgaan (housepauze!) of met vrienden gaan die het redelijk nuchter houden.
  • Vergeet je je voornemen om geen drugs te gebruiken als je gedronken hebt? Minder of niet drinken is dan wellicht raadzaam. Of neem een vriend in vertrouwen en vraag of hij zij je ‘big brother is watching you’ wil zijn voor een tijdje.

Afleiding
Bedenk dat de momenten dat je zin hebt om te gebruiken ook weer voorbij gaan. Je hoeft er niet aan toe te geven. Zoek afleiding en probeer je gedachten te verzetten. Vaak verdwijnt de trek dan weer.

Omgeving
Samen sta je sterk. Vraag je omgeving om steun.

Als het stoppen of minderen je tegenvalt, kun je alsnog hulp inschakelen. Er zijn verschillende vormen van hulp, van laagdrempelig naar meer intensief, net wat op dit moment bij jou past. 

Copyright © 2018 Trimbos-Instituut