Home Lachgas Risico's

Risico’s van lachgas

Directe risico’s

• Duizeligheid, verwardheid, hoofdpijn en tintelingen in handen en voeten komen het vaakst voor.
  • Andere klachten komen minder vaak voor: misselijkheid, verlies van evenwicht, valpartijen, flauwvallen, pijn op de borst, zweten, bleke huid, slecht zien, pijn in mond of keel, overgeven, diarree, hartkloppingen, benauwdheid en opwinding.
  • Door een patroon van veel en vaak achter elkaar lachgas gebruiken kan je zuurstoftekort krijgen. Hierdoor kan misselijkheid, hoofdpijn, duizeligheid ontstaan. Soms leidt het zelfs tot bewusteloosheid, waarbij je ongelukkig kunt vallen. Dit kan ook hartproblemen of een lage bloeddruk veroorzaken.
  • Hoe vaker je lachgas gebruikt, hoe groter de kans op klachten.
  • Tintelingen en een doof gevoel in armen en benen zijn alarmsignalen. Stop direct met het gebruik en ga naar de dokter.
  • Als lachgas direct uit de slagroomspuit wordt gebruikt, kunnen je longen, mond of lippen bevriezen. Dit komt gelukkig zelden voor doordat een ballon gebruikt wordt.
  • Vul je ballonnen met een grote lachgastank, klem die dan niet tussen je benen. De tank kan aan je benen vriezen en dit kan zorgen voor levenslange littekens.
  • Sommige mensen combineren lachgas met alcohol of andere drugs zoals XTC, ketamine, cocaïne of cannabis. Het combineren met grote hoeveelheden alcohol is zeer gevaarlijk. Alcohol werkt namelijk verdovend. Hierdoor kan je soms niet goed ademen. Zo krijg je minder zuurstof binnen en is er meer kans op klachten.

Wat zijn de gevolgen na langere tijd?

• Klachten als een verdoofd gevoel, pijnscheuten, gevoelloosheid of tintelingen in handen en voeten worden veroorzaakt door een tekort aan vitamine B12. Lachgas blokkeert namelijk de opname van vitamine B12. Hoe meer en hoe langer lachgas gebruikt wordt, hoe groter de kans op deze klachten.
  • Een tekort aan vitamine B12 kan tot zenuwschade aan het ruggenmerg leiden. Je kunt hierdoor verlamd raken en in een rolstoel belanden.
  • Ga je op tijd naar de dokter, dan kan de zenuwschade meestal behandeld worden met vitaminesupplementen en fysiotherapie. Zelf vitamine B12 slikken helpt waarschijnlijk niet. Er kan toch schade ontstaan.
  • Ook kun je door een tekort aan vitamine B12 trombose krijgen. Het bloed gaat dan klonteren en er kan een bloedprop in de ader ontstaan. Dit kan heel gevaarlijk zijn, je kunt er zelfs aan dood gaan. Bloedarmoede komt ook voor. Je bent dan moe, duizelig, snel kortademig en je hebt soms het gevoel dat je flauwvalt.
  • Er zijn groepen mensen die sneller een vitamine B12 tekort hebben: mensen onder de 18 jaar, vrouwen die vruchtbaar zijn en mensen met hart- en vaatziektes. Ook veganisten lopen meer risico omdat zij geen vlees, vis, zuivel en eieren eten. Vegetariërs lopen iets minder risico omdat ze wel zuivel en eieren eten: daar zit vitamine B12 in.
  • Je kunt verslaafd raken aan lachgas. Je denkt dan dat je niet meer zonder lachgas te kunt. Je hebt een grote drang om telkens weer lachgas te gebruiken. Dit wordt craving genoemd. Hoe vaker je gebruikt, hoe meer kans op craving.
  • Als mensen extreem veel en vaak lachgas gebruiken kunnen ze een psychose krijgen. Ze zijn dan heel erg in de war, achterdochtig, horen stemmen, hallucineren en kunnen niet meer helder denken.

Lees ook: Hoe schadelijk is lachgas nu echt?

Scroll naar boven