Home Vraag Kun je Ritalin gebruiken als je een nachtje door wilt halen?

Kun je Ritalin gebruiken als je een nachtje door wilt halen?

Ritalin is de merknaam van het medicijn methylfenidaat. Dit medicijn wordt voorgeschreven aan kinderen en jongeren met ADHD. Het middel wordt soms “oneigenlijk” gebruikt. Dat wil zeggen dat het gebruikt wordt, zonder voorschrift van een arts. Studenten gebruiken het om beter te kunnen studeren en uitgaanders om langer door te kunnen feesten. Doordat het wordt voorgeschreven aan mensen met ADHD, lijkt het gebruik veilig, maar dat is het zeker niet!

Oneigenlijk gebruik en ongewenste effecten
Naast de gewenste effecten (beter functioneren, beter focussen, meer energie krijgen en langer door kunnen gaan met studeren of uitgaan), worden ook ongewenste effecten genoemd:

• Hartkloppingen
  • slaapproblemen
  • verminderde eetlust.

Deze ongewenste effecten worden ook ervaren bij het gebruik op voorschrift. In de bijsluiter van het medicijn staat ook nog hoofdpijn, nervositeit, misselijkheid en een droge mond.

Overdosering en (ernstige) bijwerkingen
Het Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum (NVIC) meldt bij overdosering van Ritalin een vergrote kans op opwinding, agressie, koorts, hoofdpijn en symptomen van paranoia-aanvallen. In Nederland werden bij het Bijwerkingencentrum Lareb hart- en vaataandoeningen, depressie, angst, zelfmoordneigingen en slapeloosheid als bijwerkingen gemeld.

Bronnen:

Ritalin gebruikers zonder recept onbewust van risico’s
Factsheet Ritalin Trimbos-instituut, 2019.

Vergroot lettertype