Risico's

Ontsteking neusslijmvlies

Door het snuiven van cocaïne kan je neusslijmvlies geïriteerd en ontstoken raken. Dat kan leiden tot een pijnlijke of bloedende neus. Bij veelvuldig snuiven kan je neusslijmvlies ernstig beschadigd raken. Cocaïne kan in je voorhoofdsholte komen en daar (langdurige) verstoppingen en hoofdpijn veroorzaken.

Vermoeidheid en depressie

Cocaïne onderdrukt je vermoeidheid waardoor je over je grens heengaat en je reserves aanspreekt. De dagen na cocaïne gebruik kun je erg moe zijn en je neerslachtig voelen. Heb je langdurig gebruikt, dan kunnen die gevoelens maanden aanhouden.

Verslaving/afhankelijkheid

Cocaïne kan leiden tot geestelijke afhankelijkheid. Het effect van cocaïne is kort en het contrast tussen het positieve gevoel en het gevoel erna kan groot zijn. Voel je je uitgeput en down dan zal je verlangen naar cocaïne sterk toenemen.

Meer alcohol

Cocaïnegebruik gaat vaak samen met alcohol. Doordat cocaïne je oppept, voel je de effecten van alcohol minder, waardoor je snel meer alcohol drinkt.

Verandering persoonlijkheid

Regelmatig gebruik van cocaïne verandert je omgang met mensen. Je kunt koel, arrogant en egoïstisch worden, waardoor je sneller ruzie krijgt. Ook kan je je van alles gaan inbeelden en achterdochtig worden.

Hepatitis C

Door het delen van je snuif-buisje loop je het risico op hepatitis C (een leveraandoening).

Hart en bloedvaten

Cocaïne vernauwt de bloedvaten, versnelt de hartslag en verhoogt de bloeddruk. Dit kan gevaarlijke gevolgen hebben, zoals hartritmestoornissen, een hartinfarct of een beroerte. Mensen die al hart- en vaatproblemen hebben, lopen extra risico. Ook een hoge dosis vergroot het risico, net als het combineren van cocaïne met andere oppeppende drugs of alcohol.

Seks

Bij hoge doseringen cocaïne krijg je moeilijker een erectie of een orgasme. Bij langdurig gebruik kan je belangstelling voor seks helemaal verdwijnen.

Gewichtsverlies

Door cocaïne verbruik je extra energie. Tegelijkertijd remt cocaïne de eetlust. Hierdoor kan je weerstand verminderen en kan je gewicht verliezen.