Wat kun je zelf doen?

 

Je kunt zelf proberen te stoppen of minderen. Deze tips kunnen je daarbij helpen.

Doe een test
Misschien wil je eerst met een testje in kaart brengen hoe het staat met je middelengebruik. De testen helpen je om na te gaan of je op een riskante manier alcohol of drugs gebruikt. Na afloop van de test krijg je feedback over de mate waarin je risico’s loopt. Ook krijg je informatie over stoppen of minderen.

Noteer een maand lang je gebruik
Om beter inzicht te krijgen in je gebruikspatroon, kun je een soort dagboekje bijhouden. Noteer hoeveel je gebruikt, wanneer en met wie. Als er een reden was voor het gebruik, schrijf die dan ook op. Er kan een leuke aanleiding zijn geweest, bijvoorbeeld een feestje. Maar misschien gebruikte je vanwege stress, verveling of ruzie, of uit gewoonte. Na deze maand bekijk je of er een bepaald patroon in je gebruik zit. 

Doorbreek je patroon
Nu je je gebruikspatroon in beeld hebt kun je ook kijken waar en waarom je veranderingen wilt aanbrengen.

  • Maak een lijstje van de redenen waarom je wilt stoppen of minderen. Als je wilt minderen, schrijf dan ook op bij welke gelegenheden je minder of helemaal niet meer wilt gebruiken. Bewaar het lijstje ergens waar je het regelmatig tegenkomt.
  • Schrijf voor jezelf op wat jouw redenen zijn om te gebruiken en probeer alternatieven te bedenken. Geef bijvoorbeeld eens antwoord op vragen als: Wanneer is een feest/uitgaansavond voor jou geslaagd? Is het erg om naar huis te gaan als je moe bent? Wat zouden voordelen zijn als je tijdens sommige feestjes/festivals niks gebruikt?

Afspraak maken
Spreek van tevoren met jezelf of met een vriend(in)/familielid af of en hoeveel je (maximaal) wilt gebruiken. Dat kan je helpen je er ook echt aan te houden om niet méér te gebruiken dan je had afgesproken. Met de meeste drugs kun je op elk moment minderen of stoppen met je gebruik. Maar let op: in één keer stoppen met GHB kan gevaarlijk zijn als je een regelmatige gebruiker bent. Vraag dan advies bij een instelling voor verslavingszorg.

Moeilijke situaties
In welke situaties vind je het moeilijk om je aan je voornemen te houden om niet of minder te gebruiken? Bedenk van tevoren wat je dan kunt doen. Bijvoorbeeld:

  • Vind je het moeilijk om te weigeren als je iets wordt aangeboden? Bedenk van tevoren wat je gaat zeggen als iemand je iets aanbiedt.
  • Vind je bepaalde situaties lastig, bijvoorbeeld op stap met je vrienden naar je favoriete club of underground feestje? Misschien kun je voorlopig beter op zoek naar andere manieren van uitgaan (housepauze!) of met vrienden gaan die het redelijk nuchter houden. Lees ook "Ik vind het lastig om niet te gebruiken als mijn vrienden dat wel doen".
  • Vergeet je je voornemen om geen drugs te gebruiken als je gedronken hebt? Minder of niet drinken is dan wellicht raadzaam. Of neem een vriend in vertrouwen en vraag of hij zij je ‘big brother is watching you’ wil zijn voor een tijdje.
  • Lees ook “Hoe doen anderen dat?

Afleiding
Bedenk dat de momenten dat je zin hebt om te gebruiken ook weer voorbij gaan. Je hoeft er niet aan toe te geven. Zoek afleiding en probeer je gedachten te verzetten. Vaak verdwijnt de trek dan weer.

Omgeving
Samen sta je sterk. Vraag je omgeving om steun.

  • Spreek met de vrienden/bekenden met wie je normaal gesproken gebruikt af dat zij je (voorlopig) niets aanbieden.
  • Ga vaker iets leuks doen met vrienden/bekenden die geen drugs gebruiken, zodat je niet in de verleiding wordt gebracht.
  • Maak met een goede vriend(in) of met een groepje vrienden de afspraak dat jullie samen een bepaalde periode niet of minder gebruiken en houd elkaar daar aan. Beloon jezelf/elkaar met iets leuks als het is gelukt!
  • Vertel iemand die je vertrouwt welke drempels jij voor jezelf verwacht als je wil minderen of stoppen en bedenk samen hoe jij daarmee om kan gaan.

Als het stoppen of minderen je tegenvalt, kun je alsnog hulp inschakelen.  

Copyright © 2020 Trimbos-Instituut