Verkeer

 

Wist je dat?

  • Uitgaanders relatief vaak onder invloed rijden? Dit blijkt ook uit een grote studie onder ruim 3.500 uitgaanders. Een kwart van deze groep heeft het afgelopen jaar na een uitgaansavond wel eens onder invloed van alcohol en/of drugs autogereden.
  • Van deze jongeren was bijna 30% onder invloed van alcohol en 70% onder invloed van drugs, al dan niet in combinatie met alcohol.
  • Wist je dat het strafbaar is om met drugs op achter het stuur te kruipen? Ruim een kwart van de jongeren is zich hiervan niet bewust, dit blijkt uit onderzoek van TeamAlert, dé verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren.
  • Er zijn 2 manieren om te controleren of je drugs hebt gebruikt: een bloedtest of een speekseltest. Een speekseltest laat snel en eenvoudig zien of je drugs hebt gebruikt. Test je positief dan vraagt de politie ook om je bloed af te staan voor een drugstest en stuurt dit te controle door naar het Nederlands Forensisch Instituut (NFI). Het Openbaar MInisterie kan je een boete/gevangenistraf geven.
  • De politie kan je ook aanmelden bij het CBR voor een bestuursrechtelijke maatregel. Dit is meestal een onderzoek naar je rijgeschiktheid en naar je afhankelijkheid van drugsgebruik.
  • Vanaf 1 juli 2017 komen er wettelijke limieten voor drugsgebruik in het verkeer. Heb je meer drugs gebruikt dan de limiet toestaat? Dan mag je niet meer rijden. De limieten gaan gelden voor: amfetamineachtige stoffen, cocaïne, THC (hasj en wiet) en GHB.
  • Wist je dat in het verkeer in Nederland door het gebruik van alcohol zo’n 250 doden en 3400 ernstige gewonden per jaar vallen?

Het effect van drugs op rijgedrag

  • Hasj en wiet kan leiden tot verminderde concentratie, een lagere reactiesnelheid en meer slingerbewegingen. Bestuurders die alleen geblowd hadden, lijken zich daar meestal wel van bewust te zijn en proberen voorzichtiger te gaan rijden. Ondanks het aangepaste gedrag is het risico te vergelijken met rijden na het drinken van een paar glazen alcohol. Wie zowel heeft geblowd als gedronken, neemt aanzienlijk grotere risico’s.
  • Onder invloed van cocaïne en speed kunnen bestuurders het gevoel hebben dat ze nog prima in staat zijn te rijden, doordat deze drugs voor een gevoel van alertheid zorgen. Cocaïnegebruik leidt weliswaar tot een hogere reactiesnelheid, maar dit effect weegt niet op tegen negatieve effecten zoals het nemen van meer risico’s en sneller en agressiever rijden. Vooral cocaïne wordt vaak genomen aan het eind van een avond uit, om te kunnen blijven doordrinken of om met een ‘fris’ gevoel achter het stuur te stappen. Wie veel alcohol heeft gedronken, voelt zich minder dronken na een snuif cocaïne. Toch is het juist deze combinatie erg riskant. Diegenen die onder invloed van een combinatie van cocaïne/speed en alcohol achter het stuur stappen, lopen het meeste risico op een ernstig verkeersongeval. Geschat wordt dat dit risico 20 tot 200 keer hoger is dan in nuchtere toestand.
  • GHB heeft een verdovend effect. Bestuurders maken eerder fouten bij complexe verkeerssituaties en kunnen verkeerssignalen ook gemakkelijker over het hoofd zien. GHB is bovendien moeilijk te doseren waardoor het gemakkelijk kan leiden tot bewusteloosheid (coma). Het gevaar is dus dat de bestuurder tijdens het rijden buiten bewustzijn raakt. Er is nauwelijks informatie met betrekking tot GHB-gebruik in het verkeer, maar uit onderzoek onder ernstig gewonde automobilisten blijkt dat GHB-gebruik wel degelijk een rol speelt bij verkeersongevallen.
  • Onder invloed van XTC wordt de opname van informatie vanuit de omgeving en de ruimtelijke oriëntatie minder, het wordt moeilijker om de aandacht te verdelen en de perceptie van bewegingen wordt minder. Wie deelneemt aan het verkeer kan daardoor risico’s minder goed inschatten en overschat zichzelf gemakkelijker.
  • Bekijk hier het filmpje van Spuiten & Slikken en Team Alert over rijden onder invloed.

Kom veilig thuis

  • Of je nu naar een afterparty gaat of lekker je bedje in kruipt, zorg dat je veilig aankomt op de plaats van je bestemming. Pak dus het openbaar vervoer, de taxi of spreek van tevoren af wie de Bob is. Daar zitten ook best voordelen aan.
  • Breng jij je vrienden veilig thuis na een avondje stappen? TeamAlert zet de Bob’s in discotheken en op festivals nog extra in het zonnetje. Blaas 0 promille bij de ‘blowjob’ van TeamAlert en ontvang toffe gadgets. Kijk hier waar je het Bob-team kunt tegenkomen.
  • Veilig vervoer naar huis geregeld op een festival en wil je dat je festivalbezoek voor eeuwig wordt vastgelegd? Zorg dan dat je het Witte Waas team vindt en scoor een foto met de witte haas.

Stelling

Voel jij je veilig als je uitgaat?

Ik voel me veilig als ik uit ga. Ik zorg voor mijn eigen veiligheid
51 (49%)
Ik voel me veilig als ik uit ga. Waar ik naar toe ga is het chill.
31 (30%)
Soms voel ik me niet veilig als ik uit ga, vooral wanneer ... (reageer)
17 (16%)
Ik voel me vaak onveilig als ik uit ga. Mijn tips zijn ... (reageer)
6 (6%)

Geef je mening

Copyright © 2017 Trimbos-Instituut