Een kwart van de deelscooterrijders in Amsterdam rijdt weleens onder invloed van alcohol. Wie is verantwoordelijk? Zowel bij de gemeente, de politie, als bij de deelscooterbedrijven zelf ontbreekt het aan duidelijke richtlijnen.
De politie ziet een stijging van alcoholgebruik in het verkeer. “Dat baart ons zorgen”, vertelt woordvoerder Markus. Dat deelscooters het probleem vergroten, blijkt ook uit onderzoek van verkeersveiligheidsorganisatie TeamAlert. Uit datzelfde onderzoek blijkt dat een kwart van de jongvolwassenen wel eens onder invloed rijdt op een deelscooter. Dit terwijl elektrische scooters eerder ongelukken veroorzaken, onder andere omdat andere weggebruikers ze niet horen aankomen. Ook het balanceren op een scooter is moeilijker wanneer er alcohol in het spel is.
Uit gesprekken met tien deelscootergebruikers blijkt dat zij zich geen zorgen maken over de verkeersveiligheid. Makkelijk te omzeilen veiligheidsmaatregelen, de lage pakkans, en het gemak verleiden hen tot dronken scooteren.
Daarbovenop komt het feit dat, op basis van beleidsdocumenten en uit gesprekken met de politie, het Openbaar Ministerie, juristen, woordvoerders van de gemeente, en de deelscooterbedrijven in kwestie, geen enkele partij verantwoordelijkheid pakt. Eenduidig beleid voor het aanpakken van rijden onder invloed op deelscooters ontbreekt.
Lees het hele artikel van Nienke Wolfers, Nadine Hoen, Gary Platteeuw en Laura van der Hauw op Brandpuntplus.nl.