Jongeren die veel positief alcoholgebruik zien op sociale media blijken later ook meer te drinken, net als jongeren die vaker iets over alcohol posten op sociale media. Dat stelt Femke Geusens, onderzoeker van de School voor Massacommunicatieonderzoek van de KU Leuven.
Wat cijfers: bijna veertig procent van de Vlaamse adolescenten en studenten consumeert minstens één keer per week alcohol en ongeveer negentig procent van hen checkt minstens één keer per dag Facebook. 95% van de Facebookprofielen bevat verwijzingen naar alcoholgebruik en dit meestal in een positieve context. 15% van de adolescenten en 25% van de studenten post minstens een paar keer per maand iets over alcohol op sociale media.
‘Alcoholgebruik wordt op sociale media meestal voorgesteld als iets fijns dat hoort bij sociale gebeurtenissen hetgeen een impact kan hebben op hun perceptie van normaal drinkgedrag. Jongeren kunnen op die manier immers denken dat anderen vaker drinken dan in realiteit het geval is of overschatten hoe aanvaard (zwaar) alcoholgebruik is’, aldus Geusens.
Lees verder op Weekend.knack.be.