Beperk de risico's

 

Veilig gebruiken van lachgas kan niet. Als je geen risico wilt lopen, gebruik dan niet. Gebruik je toch? Lees dan deze tips en verklein de risico's.

  • Ga altijd zitten of liggen als je lachgas gebruikt.
  • Zorg dat je handen leeg zijn. Rook je? Maak dan je sigaret uit.
  • Gebruik altijd een ballon en nooit rechtstreeks uit een slagroomspuit of tank. Daarmee voorkom je bevriezing van   lippen, mond of longen, maar ook overdosering. 
  • Gebruik per ballon 1 patroon.
  • Adem eerst wat lucht in, neem dan lachgas uit de ballon. Haal niet achter elkaar de hele ballon leeg, neem pauzes.
  • Stop als je hoofdpijn krijgt of misselijk wordt.
  • Stop direct met gebruik bij klachten als tintelingen of een verdoofd gevoel in ledematen.
  • Combineer niet met alcohol, GHB of andere verdovende middelen, dit versterkt het verdovende effect van lachgas en verhoogt de risico’s.
  • Gebruik geen lachgas als je zwanger bent of wilt worden.
  • De na-effecten kunnen lang aanhouden, neem daarom geen deel aan het verkeer. Niet tijdens, maar ook niet in de uren na gebruik.
  • Er is geen veilige ondergrens. Maar probeer in ieder geval niet meer dan 5 ballonnen per gelegenheid te gebruiken. 
  • Gebruik niet elke week, maar 1x per maand of liever minder. Dit om de kans te verkleinen op een vitamine B12 deficiëntie veroorzaakt door lachgas. Extra vitamine B12 nemen helpt helaas niet.
  • Wil je je lachgasgebruik aanpassen? Kijk dan bij stoppen/minderen.
  • Heb je het gevoel je gebruik niet in de hand te hebben, neem dan voor advies contact op met een instelling voor alcohol- en drugsproblemen bij jou in de buurt of bel de Drugs Infolijn: 0900 – 1995.

Copyright © 2020 Trimbos-Instituut