De populairste e-sigaret van Amerika wil ‘de levens verbeteren van een miljard volwassen rokers op de wereld’, door ze een alternatief te bieden. Maar in de praktijk gaan ook heel veel tieners, die nog nooit eerder gerookt hebben, voor de bijl. In het afgelopen jaar steeg het aantal Amerikaanse middelbare scholieren dat e-sigaretten rookt van 11 procent naar 20 procent. Dat zijn in totaal 3 miljoen Amerikaanse tieners.
Juul heeft een verslavend hoog nicotinegehalte, veel hoger dan in de Europese Unie überhaupt toegestaan is. Daarbij komt Juul in smaken als mango en crème brûlée, die de drempel voor jongeren verlagen. Bovendien wordt er gewerkt met slimme marketing om de strak ontworpen e-sigaretten aan de man te brengen. Veel van het mediabudget werd gespendeerd aan hippe feesten en aan influencers. Allemaal duidelijk gericht op jongeren, volgens critici.
Lees het hele artikel van Seije Slager op Trouw.nl
Lees ook de FAQ Wat zijn de risico’s van een e-sigaret.