Heineken heeft in heel Nederland reclameposters verwijderd die het bier Heineken Silver promootten. Dat laat het bedrijf desgevraagd aan RTL Nieuws weten. De posters gingen in tegen de alcoholcode: de modellen leken namelijk te jong.
Het bedrijf werd deze week op de vingers getikt door de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA). Die werden op hun beurt getipt door alcoholmatigingsdeskundige Martijn Planken. Hij is adviseur van de bekende campagne Zien drinken doet drinken, en maakt zich onder meer sterk voor verantwoorde reclames op het gebied van alcohol.
“Iemand stuurde mij een foto van de poster door en ik vond het dubieus”, vertelt Planken. “Ik liet de poster daarna thuis aan mijn kinderen zien en vroeg hen hoe oud ze dachten dat de modellen waren. 16 jaar, was het antwoord. Dat was een bevestiging van mijn vermoeden: de modellen leken te jong.”
Lees het hele artikel van Karlijn Houterman op RTLNieuws.nl.