Home Nieuws Influencers verdienen grof geld aan tabaksindustrie

Influencers verdienen grof geld aan tabaksindustrie

Op Instagram, TikTok en Snapchat promoten influencers de nieuwste producten van de tabaksindustrie, en krijgen daar een behoorlijke zak geld voor. Voorwaarde van Big Tobacco is dat deze influencers vooral veel jonge volgers hebben.

Kinderen en jongeren zijn de klanten van de toekomst: tabaksfabrikanten richten hun marketing al jaren op deze groepen. Ze zijn makkelijker te beïnvloeden en raken sneller verslaafd. En hoe jonger ze verslaafd zijn, des te langer zijn ze klant.

Ook in Nederland worden influencers benaderd door de tabaksindustrie om vapes te promoten. Zo ook Jacey, met zo’n 60.000 jonge volgers op TikTok. Dit is verboden, maar grotendeels onzichtbaar voor handhaving. Op deze manier omzeilt de tabaksindustrie het reclameverbod om zoveel mogelijk nieuwe, jonge klanten te krijgen.

Volkszangers en voetballers

Jacey wil gelukkig niks met deze dodelijke industrie te maken hebben, maar er zijn ook mensen die graag hun producten promoten. Nederlandse volkszanger André Hazes jr. en voetballer Hakim Ziyech gebruiken nicotinezakjes op hun Instagram. Die laatste heeft ruim 6 miljoen volgers – vooral veel hele jonge jongens. De tabaksindustrie zal blij zijn met Hakim.

Cowboy is sneu, influencer is hot

Het maakt de tabaksindustrie niet veel uit welke producten ze kopen, als jongeren maar verslaafd zijn. Raken sigaretten uit de mode? Dan maken ze e-smokers, puffs of pouches met een lekker smaakje en vooral veel nicotine. Zogenaamd minder schadelijk, en ‘de nieuwe hype’ onder jongeren.

De tabaksindustrie zet influencers slim in voor de promotie van hun nieuwe product. Vapende influencers krijgen geld voor een selfie op Insta. Dat mag officieel niet, maar handhaving op social media is lastig. En als ze al een boete krijgen, is dat een schijntje ten opzichte van de winst.

Lees het hele artikel op Ikstopnu.nl.

Meer info:

Scroll naar boven