Home Nieuws Het is weer Stoptober, maar werken die campagnes nog wel?

Het is weer Stoptober, maar werken die campagnes nog wel?

Een maand lang zonder sigaretten. Deze week is Stoptober van start gegaan, één van de vele antirookcampagnes die Nederland rijk is. Die lijken te werken, maar niet voor iedere groep. Want jongeren zijn het afgelopen jaar juist weer vaker gaan roken. De opkomst van vapen speelt daar volgens het Trimbos-instituut een belangrijke rol in.

Het aantal rokers daalt al tientallen jaren. In 1999 rookte 37 procent van Nederland, nu is dat 17,1 procent. Een goede ontwikkeling, zou je denken. Toch zijn er ook zorgen. Want tieners en twintigers steken juist vaker een peuk op, blijkt uit cijfers van Independer op basis van data van de GGD, het CBS en de RIVM.

Vapen

Enigszins verontrustende cijfers, maar volgens het Trimbos-instituut geen teken dat de antirookcampagnes voor niets zijn. “Elke campagne heeft zin”, zegt Claire de Nerée tot Babberich. “Wat we nu zien is dat vooral vapen onder jongeren populair is. Dat is zo op de markt gebracht dat het extra aantrekkelijk is voor jongeren, met felle kleurtjes, zoete smaakjes en ledlampjes.”

Daardoor denken mensen volgens De Nerée dat vapen minder ongezond is. “De nicotine in de vape is heel mild voor de keel, waardoor het makkelijk te inhaleren is. En via de vape raken mensen dan verslaafd aan sigaretten.”

Het Trimbos-instituut probeert het vapen onder meer terug te dringen door “mythes uit de wereld te helpen”, vertelt De Nerée tot Babberich. “De tabaksindustrie doet alsof de vape veel minder schadelijk is, maar dat weten we helemaal niet. We kennen alleen de korte termijneffecten.

Lees het hele artikel van Luca Berghuis en Tom Scheele op RTVUtrecht.nl.

Meer info